مکاتبات اداری یکی از وسایل انتقال اطلاعات برای اجرای وظایف در هر سازمان است که در نهایت قسمت عمده آن به اسناد ومدارک با ارزش سازمان تبدیل می شود.

 باتوجه به اهمیت مکاتبات اداری و سهم بزرگ آن در پیش برد هدف یااهداف مورد نظر لازم است که به اصولی که رعایت آنها باعث گردش صحیح کار و افزایش کارایی می شود توجه کرد.

 در هر سازمانی واحدی به نام دبیرخانه یا دفتر وجود دارد که برقراری ارتباط اداری سازمان متبوع با واحدهای داخلی و سایر سازمانها از طریق تبادل اطلاعات از وظایف آن می باشد.

 متاسفانه مشاهده می شود که این بخش از اداره ها که در واقع مجرای اصلی فعالیت هر اداره و سازمان است در زمره واحدهای کم اهمیت تلقی شده و شاهد آن نداشتن هرگونه پست کارشناسی در آن است .کارمندی که وارد این بخش می شود از ابتدا تا انتهای دوران خدمت دچار رکود می شود وشاهد عدم هرگونه ارتقاء درشغل خود می باشدو همین امر باعث سبک جلوه کردن کار در دبیرخانه می شود.

 این درحالی است که در دبیرخانه هیچ ساعتی از ساعات کاری فرصت خالی وجود نداشته و کارمندان بعضا تا بعد از ساعات اداری به کار مشغولند. ما ایرانیان میراث دار فرهنگ غنی منشیگری و دیوان مداری هستیم.

به ادامه بروید ...


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 18 دی 1391برچسب:, | 22:28 | نويسنده : dabir |

"مدل سه هفت رشد و مديريت نوين"

 

 

بر اساس حديثي از پيامبر مهر و دانايي(ص)

نوشته : محمدعلي فقيه / مدرس دانشگاه

اصطلاحاتي همچون تحول سازماني، مديريت تحول گرا، سبكهاي رهبري نوين و و و در ادبيات مديريت امروز به كليدواژه هاي اساسي تبديل شده اند. به چه سازمان هايي تحول يافته و پيشرو گفته مي شود؟ چه سبك يا سبكهايي از مديريت به صفت تحول گرائي متصف هستند؟ سبكهاي نوين رهبري بر چه محوري مي گردند؟

وجه مشترك پاسخ اين سوال ها انسان است، انسان محور اين تحولات است، انسان در نقش هاي مختلف منشأ تغيير است، چه در نقش مدير، چه در نقش كارمند، چه در نقش كارگر و چه در نقش صاحب نظر و دانشمند، اين انسان است كه ماهيت و ذات سازمان را تشكيل مي دهد و باعث حيات، بالندگي و حتي مرگ آن مي شود.
آدريان لوي (Adrian levy) مي گويد «كاركنان ارزشمندترين دارائي سازمان نيستند بلكه خود سازمانند و باقي چيزها دارائي هستند.»
بر همين اساس است كه صاحب نظرات معتقدند يك سازمان موفق و تحول يافته، مجموعه اي است مركب از انسان هائي با فرهنگ سازماني، انديشه و هدف مشترك كه تجارب و دانش خود را با عشق به پيشرفت روزافزون سازمان در اختيار مديريت قرار مي دهند. (1)
تحقيقات نشان مي دهد، در دنياي به شدت رقابتي امروز، مزيتي كه سازمان ها براي پيشي گرفتن از يكديگر دارند، نه به خاطر بكارگيري فناوري نو است اين راز در بالا بودن اعتماد به نفس و ميزان تعهد و بلوغ نيروي انساني سازمان نهفته است.
در سازمان هاي جديد، نيروي انساني نه تنها براي انجام وظيفه اي كه به عهده دارد بلكه براي بهبود كاركرد كل سازمان احساس مسئوليت مي كند.

شرح کامل در ادامه .......


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, | 13:56 | نويسنده : dabir |

خبرگزاری فارس: کامپیوترها و تلفن‌های هوشمند امروزی کارهای بسیاری انجام می‌دهند. از اعلام وضع هوا در نقاط دور زمین در کسری از ثانیه گرفته تا خرید صبحانه، اما اگر از آن‌ها بپرسید بوی یک سوپ چگونه است، کاری از دستشان برنمی‌آید.

به گزارش  خبرگزاری فارس، شرکت IBM می‌گوید تا پنج سال آینده این موضوع حل خواهد شد. این شرکت می‌گوید در آن زمان، کامپیوترها نسبت به دنیای اطرافشان به مراتب بیش‌تر آگاه خواهند بود و آن را درک خواهند کرد. به این ترتیب تا پنج سال دیگر، کامپیوترها قادر خواهند بود تمام حواس پنج‌گانه انسان را به کار بگیرند.

شرح کامل در ادامه ........

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, | 13:49 | نويسنده : dabir |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.
?