همراه با توسعه رویکرد سازمان ها و مؤسسات دولتی و خصوصی به استفاده از آموزش الکترونیکی و پیشرفت فناوری ارائه این نوع آموزش ، ضرورت طراحی و ایجاد سیستم های مدیریتی آموزش هدفمند و با قدرت و قابلیت پشتیبانی هر چه بیشتر کاربران ، احساس شده است  

در این زمینه ، مؤسسات و شرکتهای بسیاری که در دنیای تجارت آموزشی فعالیت دارند ، برنامه های نرم افزاری بسیار پیچیده و عظیمی طراحی کرده اند که با عناوین متنوع و گوناگونی همچون سیستم مدیریت آموزشی ، سیستم مدیریت کارآموزی ،سیستم سرپرستی فعالیت آموزشی ،سیستم آموزشی مجتمع وغیره به کاربران آموزش الکترونیکی عرضه می شوند.

 

سرمایه گذاری کلان در زمینه آموزش الکترونیکی ، بدون انتخاب دقیق و بهره گیری از این سیستمهای مدیریتی که بر اساس استانداردهای تعریف شده طراحی می شوند ، ممکن نخواهد بود

  تعریف سیستم مدیریت آموزشی ( LMS ( Learning Management System : 

 

به ادامه بروید ......


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:, | 18:10 | نويسنده : dabir |

دولـت الکـترونیـک چـیست؟

تعاریف مختلفی برای یک دولت الکترونیکی وجود دارد و این مفهوم در دهه اخیر به صورت گسترده ای در کشورهای پیشرفته بررسی شده است و در بعضی از مواقع هم به شکلی کاملا موفق از سوی این کشورها به مرحله اجرا رسیده است. شاید در یک تعریف بلند‌پروازانه و دور از واقعیت بتوان گفت که دولت الکترونیک، یک دولت دیجیتالی بدون ساختمان های اداری و دارای سازمان های مجازی است که تمام خدمات مربوط به دولت را به صورت آنلاین به مردم ارائه می ‌دهد و به این ترتیب تمام مردم را هم در فعالیت های مختلف اجتماعی سهیم می‌كند و راهی را برای مشارکت آن ها باز خواهد کرد. اما این تعریف راه زیادی تا رسیدن به مرحله اجرا دارد و به همین خاطر باید در حال ایده آل به چیزی بسیار کمتر از این رضایت دهیم. در یک تعریف دیگر می توان به‌کار‌گیری فن‌آوری اطلاعات در بخش های مختلف دولت در راستای افزایش کیفیت و افزایش و ارتقای سطح خدمات‌رسانی را راهی برای شکل‌گیری یک دولت الکترونیکی دانست. به طور حتم با رسیدن به چنین جایگاهی رضایت مردم بیش از گذشته فراهم خواهد شد و یک گام اساسی برای رسیدن به جایگاه بالاتر برداشته خواهد شد. البته رسیدن به چنین جایگاهی آسان نخواهد بود و مسلما هر دولتی راه درازی را برای رسیدن به این جایگاه پیش رو خواهد داشت و اگر دولت ها نتوانند خدمات الکترونیکی تعریف شده را به صورتی درست و یکنواخت و با کیفیت مناسب در دسترس مردم قرار دهند، عموم افراد جامعه دچار مشکل خواهند شد و دولت الکترونیک هم باعث ایجاد یک شکاف طبقاتی بزرگ در جامعه خواهد شد و به این ترتیب مردم نیز به دلیل افزایش مشکلاتشان نارضایتی بیشتری خواهند داشت، اما اگر برای این کار یک برنامه‌ریزی مناسب و دقیق انجام شود، در عصر دیجیتال و با توجه به امکانات پیشرفته امروز، پایه یک دولت الکترونیک به درستی گذاشته خواهد شد و تاثیرات چشمگیری در روند رو به رشد یک کشور مشاهده خواهد شد. شاید بتوان گفت که اگر دولت یک کشور به سمت الکترونیک شدن پیش برود، اطلاع‌رسانی و خدمات‌رسانی امور دولتی به موقع خواهد بود و این امر به صورت بسیار دقیق و کارا در 24 ساعت شبانه‌روز، از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن های همراه و اینترنت صورت خواهد گرفت.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:, | 18:0 | نويسنده : dabir |

در این مدت هزاران نرم افزار توسط سازمان ها تهیه یا به صورت آماده خریداری شده و میلیاردها تومان بودجه صرف این کار شده است اما امروز تعداد سازمان هایی که موفق به اتوماسیون کامل مکاتبات اداری شده اند از انگشتان دست تجاوز نمی کند، علت چیست؟ در خصوص این سوال دلایل زیادی بیان شده است. ناقص بودن نرم افزار، خرابی شبکه، کمبود امکانات سخت افزاری و ...، اما مطالعات گویای این واقعیت است که موارد اشاره شده شرایط لازم برای مکانیزه کردن مکاتبات اداری هستند اما شرایط کافی نیستند. به عبارت دیگر، سازمان های زیادی را می توان یافت که توان مالی لازم برای تهیه انواع سخت افزار و نرم افزار را داشته و نسبت به تهیه آن اقدام کرده باشند اما در عمل توفیقی در مکانیزه کردن کامل مکاتبات اداری نداشته اند. مدیریت پیاده سازی اتوماسیون از عوامل بسیار مهمی است که در سرنوشت هر پروژه تاثیر اساسی دارد و این عاملی است که به طور معمول مورد غفلت قرار می گیرد. در این مقاله سعی شده است موضوع پیاده سازی و عواملی که باید به هنگام پیاده سازی در نظر گرفته شود، اشاره و مورد بحث قرار گیرد.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:, | 17:41 | نويسنده : dabir |

                  

امروزه استفاده از فناوری اطلاعات برای کلیه سازمانها ضروری و اجتناب ناپذیر است.زیرا با گسترش فعالیتهای بازرگانی، جهانی شدن و تغییرات سریع تکنولوژی، لازم است که سازمانها از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند، و این امر محقق نمی گردد مگر در سایه استفاده از فناوری اطلاعات.از طرفی پیاده سازی پروژه های فناوری اطلاعات در سازمان به ویژه پروژه های بزرگ مترادف با مدیریت تغییر می باشد که از چالشهای اساسی در هدایت پروژه های بزرگ فناوری اطلاعات می باشد.(کاراپوراچی 1 ,2002).

اجرای پروژه های فناوری اطلاعات همیشه موفق نبوده است.عدم توجه به عواملی نظیر عوامل فنی، انسانی، اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی باعث شکست یا توقف آنها و تحمل هزینه ها هنگفت می گردد.علی رغم وابستگی زیادسازمانها به فناوری اطلاعات تحقیقات نشان می دهد که نرخ موفقیت پروژه های تغییر درسازمان 20 تا 50 درصد می باشد (استریبل 1 ، 1996).همچنین دو سوم کل پروژه های فناوری اطلاعات به نوعی شکست می خورند(گلوبال 2 ، 2003).نتایج تحقیقاتی که در سالهای 1995 و 2001 انجام شده اند، نشان می دهد که میزان احتمال موفقیت پروژه های فناوری اطلاعات زیاد نمی باشد.نتایج این تحقیق در جدول شماره 1 نشان داده شده است.

به ادامه بروید .......

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:, | 17:25 | نويسنده : dabir |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.
?